Monday, November 12, 2007

Bukan Mudah Mendapat Anak Yang Soleh.

Mendapat anak yang soleh adalah idaman semua ibubapa tanpa mengira jenis agama , ruas atau bangsa. Mendapat anak yang salah pula sering juga terjadi tanpa mengira agama , ruas atau mana-mana bangsa. Sedihkan dengar cerita ni tapi akan lebih sedih bila saya ceritakan pengalaman saya yang saya alami ketika ke asun baru-baru ini.


Ceritanya bermula bila saya bertemu dgn seorang pak cik yang duk melengung tepi pokok getah waktu petang tu. Kemudian saya pun menyapa dia.


" Buat apa pakcik duk sorang-sorang tang ni, duk pikiaq nak bunuh diri ka pak cik".


Dan pak cik ni pun balas balik sapaan saya.


" Bukan aku nak bunuh diri nak oii tapi aku duk pikiaq macam mana nak bunuh anak aku ni"


"Ishh ni kes berat ni pak cik. Mana boleh main bunuh-bunuh anak ni pak cik, salah tu "


Kemudian aku pun korek-korek la cerita dia. Bila dia cerita kat aku...aku pun kata dalam hati aku..." memang patut bunuh saja la anak dia ni atau pun better buat pekasam ganti kepala babi lagi baik ".


Cerita dia bermula macam ni. Dia kata dia ada sorang anak lelaki no 2 dalam keluarga. Hat sulong kak dia, tu pun drebar bekho dah kebas bawak pi kokdiang duk sana dgn mak mentua dia so kat rumah tinggai lagi 3 beradik duk nak kena bela. Bagi pak cik ni yang 3 tu tak pening tapi dia pening dgn anak jantan dia yg ni 2 ni yang suka kepala babi pekasam. Dia kata kalau dia tau la hat no 2 ni ketegaq seropa bewak kering dari dulu lagi baik la dia tembak luaq kekekek atau tak pun dia pakai rain court masa main. Pak cik tu la yg kata bukan aku...
Hang pa ingat pak cik yang jumpa ni melayu ka? Bukan....dia bukan melayu tapi suku sakat bekas tentera thai tinggai benih dulu. Pak cik tu la yang kata. Pak cik tu kata anak jantan dia ni memang kuat maki hamun orang sampai adik beradik pun malas nak mai rumah kalau anak jantan dia balik dari shah alam ni. La....lupa aku nak bagi tau anak jantan dia duk mana. Anak jantan pak cik lani duduk belah2 shah alam. Hari tu masa nak tukaq ic sanggup pujuk pak menakan dia yg duk subang jaya bagi pinjam alamat rumah. Malu nak buh alamat asun pasai rumah depa ni tak dak dalam peta hehehe. Ada ka rumah tak dak dalam peta ....pelik sungguh. Tapi pelik2 pun pak cik tu yg habaq kat aku. Dia kata anak jantan dia ni mungkin kena badi si tanggang pasai tu la jadi derhaka kat org tua. Aku kata bukan badi si tanggang pak cik oii tapi badi SI BANGGANG. Pak cik ni punya la gelak sokong aku sampai terkeluaq gigi palsu dia.
So aku pun tanya pak cik ni , anak jantan dia kerja apa. Dia kata dulu masa duk kampung tak dak apa sangat cuma kadang2 ada la dia buat part time pi jerat bewak. Kadang2 anak jantan dia ambik upah rebus kora. Tapi la ni bila boleh pi duduk kat shah alam lupa diri...lupa ciri-ciri. Ishhh dasyat2....sampai alamat ic pun pinjam alamat pak menakan punya la nak jadi org kolumpo. Tapi kalau setakat tukaq alamat ic tapi bau masih org kenai. Kita tau macam mana bau ketiak makhluk ni yg nama anak jantan no 2 ni...kita tau...cuma saja la kita buat2 tak tau...nak tengok terra mana yang dia nak pi.
Berbalik kepada pak cik ni aku kesian sebenaqnya...so dalam warkah usang yang tak boleh nak usung ni aku menyeru kalau2 lah anak jantan dia terbaca tulisan ni tolong la insaf....balik2 la sama ke kampung. Dah la selama ni pun duk merempat jgn sampai pula jadi merempit...motor honda 70 yang anak jantan dia habaq hilang tapi sebenaqnya anak jantan dia juai kat ah sai changlun tu pak dia dah maafkan. Pak dia ni kata ...yang lepas ...lepaskan lah...tak dak guna kalau di kenang...jika di kenang merosak buah pinggang....
Satu lagi yang pak dia sebak cerita kat aku adalah pasai babi yang pak dia bela tu. ada la 3 ekoq habuan nak kenduri anak jantan dia tapi yang sekoq betina tu anak jantan dia dah rogol 3 bulan lepas. Mujuq la yg anak jantan dia balun tu babi mandul kalau tidak ka...jenuh la terima cucu pak dia nanti....Cerita pasai anak dia balun ni pak dia tak cerita kat mak dia pasai takut mak dia penat teruih jadi pening lalat so pak dia keep in touch.....sajalah.
Akhir sekali jaga hati , jaga jari dan jagalah diri.....untuk yang naik motor RX-Z jangan la deras2 sgt.....takut tercabut tayar belakang tak dan sampai asun nanti......


No comments: