Tuesday, November 13, 2007

Kesan akibat dari hentakan sewaktu kecil.

Takut dengan bayang2 atau takut terbayang-bayang. Kedua-dua perkataan ini memberi impak yang hampir sama kepada pengidap sindrom ini. Sindrom ini biasanya berlaku bila seseorang individu itu mengalami tekanan emosi yang tinggi ketika waktu kecil.
Melalui kajian dan pengamatan yang pernah dilakukan melalui ujian praklinikal terdapat kes seperti ini terutama pada mereka yang terlalu keras hati atau juga kepada mereka yang di golongkan sebagai pro degil atau dalam bahasa kedah tua di sebut ketegaq bewak. Dalam bahasa tamil bewak atau biawak di sebut 'Gudombo".
Trauma yang tinggi serta kecacatan otak fizikal yang di sebabkan hentakan yang kuat semasa kecil juga boleh menyumbang kepada masalah ini. Sekiranya sewaktu kecil terdapat kanak-kanak yang di hentok kepalanya di dinding rumah maka kes seperti ini akan timbul mengikut kecederaan pada fizikal tempurung kepala seseorang kanak-kanak itu.
Jadi pada sesiapa yang pernah terantok atau terhentok ataupun di hentok kepalanya sewaktu kecil kena bawak-bawak lah bertenang pasai takut nanti terhinggap pula sindrom ini. Jadi para bloger yang rasa ada sindrom ini atau kawan bloger ada sindrom ini tolong lah cepat2 bawak pi berubat sebelum melarat.

No comments: