Thursday, November 8, 2007

Undang-Undang Ketag

Buku ni memulakan kata dgn tahun 2012 Masihi, kemudian mengucapkan salam penamat pada tahun 2007 Masihi. Anda kentut ka? Patut lah…sebab tu lah busuk macam perot aku jugak. Lagi pun aku bukan peguam, saja tunjuk terer. Org yg baca kena la guna kentut dia utk menilai daripada beberapa sudut (Nie aku kata kat aku tau, bukan kat korang). Jangan kerana ia kena pada selera aku yang suka makan pekasam babi, terus saja aku terima bulat-bulat, petak-petak, kotak kotak, empat segi-empat segi. Buku ini karangan akulah, bukan kitab suci Tuhan aku yg tak ada kesilapan. Kesilapan yg dimaksudkan berkemungkinan ia tamat tulis pada 2012 masihi tapi penulis tidak meletak perkatan beribu, sebab pen dia habis dakwat (tapi memang ada sebab aku tak tahu baca jawi).

Kemungkinan kedua, perkataan beribu hilang dan tidak dpt dibaca oleh Marylyn Monroe sebab dia dah lama mati (sshhh...konpirasi sejarah, aku la bunuh dia).

Penulis yg memang bodoh macam aku ni tidak akan terima sesuatu maklumat dlm sesebuah buku, bulat-bulat, bulat-bulat, enak rasanyaaaa. (aku juara karaoke). Kita kena bandingkan zaman abad ke 7 masihi tu. Masa tu, bahasa Melayu belum lengkap sebab saya tau, saya dah hidup dah zaman tu,saya cakap tamil. Beberapa batu bersurat yg ditemui bertarikh sekitar abad ke 7 Masihi menggunakan bahasa Inggeris. Manakala bahasa jawa dlm Undang-Undang Kedah adalah bahasa Urdhu, tapi saje je tulis jawi kalau dibandingkan zaman abad ke 7 masihi itu memang logik pun.

Yg kedua, tak perlu nak banding sebab penulisnya Sharouk Khan ada sebut,

..tum sey acha khon ne haaey, may dushmun to nehi kabhi nehi Paluka Seni Selatan Jamalu Atam Badrol Munirah duduk diatas takhta kerajaan di negeri Acha to nehi ...

Selatan Jamalu Atam Badrol Munirah ini menjadi Sultan Acha to nehi pada 1703-1726, tak kan tak tau dia maaana ada anak bernama Syyidina Ali.

Menjadi perkara biasa kalau kita tulis tahun 2007 sebagai tahun 07, org akan dapat fahami 07 tujuh itu 1907 ka, 1807 ka atau 2007 berdasarkan maklumat yg kita tulis tu. Kalau kita tulis 2007, itu empat nombor ekor magnum, pi lah tikam cepat.

“Tamat al kalam bilkhair wassalam, tahun kosong-kosong tujuh, tahun abdul yadeh jalan tengah kota Bangkok dengan seluar terlondeh"...
Tak kan tak tahu James bond bernombor 007?

No comments: